Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

szadok71
Posty: 26
Rejestracja: 22 sie 2017, 13:34
Kontaktowanie:

Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: szadok71 » 13 lut 2018, 21:07

Po walce ze sterowaniem, w końcu udało mi się uruchomić drukarkę, ale jak to bywa wśród początkujących, problemów ciąg dalszy...

Po walce z moim ekstruderem, doszedłem do minimalnej wartości feedrate do 15 mm/s dla materiału ABS podgrzanego do 260 stopni.
Ekstruder mam tego typu:
https://pl.aliexpress.com/item/2016-High-quality-Stabilize-MK8-extruder-kit-for-Makerbot-Prusa-i3-3D-printer-1-75-0/32616307154.html

Z względu na przystosowanie w/w ekstrudera do projektu MendelMax 2.0 musiałem wydłużyć odległość pomiędzy Hot_End'em a Cold-End'em. Nie wiem jak się nazywa ta śruba z wkładem ceramicznym, ale to w/w wydłużenie zrobiłem nie dokręcając tej śruby do końca Cold-End'u.
Pytania:
1. Czy to w czymś przeszkadza, poza łatwiejszym wpuszczaniem filamentu do ekstrudera?
2. Czy są dostępne dłuższe takie śruby?

Zanim doszedłem do feedrate 15 mm/s, to filament nieustanie wychodził mi bokiem, tzn. nie wchodził do HotEnd'u tylko wychodził bokiem ekstrudera.
Zatem metodą prób i błędów doszedłem do zwiększenia temperatury do 260 stopni i zmniejszenia feedrate do 15 mm/s.
Pytania:
1. Czy takie parametry drukowania, szczególnie chodzi mi o feedrate filamentu, są standardowe dla tego typu ekstrudera? Czy może można uzyskać większą prędkość?
2. Czy owo niedokręcenie tej śruby może powodować to wychodzenie bokiem? Bo filament wchodzi w gwintowany otwór i jak tam coś zachaczy to może zblokować przepływ filamentu...

Kolejne problemy są związane ze stołem. Mój stół:
https://pl.aliexpress.com/item/Funssor-Reprap-Prusa-i3-MK3-300-200-3mm-aluminum-heated-bed-substrates-hot-bed-heating-platform/32825281060.html

Stół dogrzewa prawie do 133 stopni, więc nie jest źle. W miarę szybko do 125 stopni. Ale na tym stole położyłem szkło 3mm (niby boro-krzemowe) , na którym temperatura jest obniżona o ok 15 stopni. Mierzyłem to takim termometrem bezdotykowym. Dla ABS'u ustawiłem 125 stopni i niestety filament się odkleja. 130 stopni też za bardzo nie pomogło. Wiem, że są jakieś środki chemiczne, którymi można spryskać szkło ale nie wiem co i jak. Tu proszę o poradę. Ja nic ze szkłem przed drukiem nie robiłem poza odtłuszczeniem. Nie mam jeszcze zainstalowanych tych klipsów dociskających szkło do stołu aluminiowego, więc to też może wpływać na temperaturę na powierzchni szkła...

Pytania:
1. Jakie środki chemiczne można stosować?
2. Czy to szkło jest mi potrzebne? W opisie trochę dookoła piszą, że jakoby tu szkło nie jest wymagane...
3. Słyszałem o jakiś naklejkach na takie płyty... Chyba PEI... Proszę o poradę...

Wszelkie inne porady mile widziane.

Awatar użytkownika
olo2000pm
Posty: 1330
Rejestracja: 19 kwie 2016, 19:03
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: olo2000pm » 13 lut 2018, 21:15

Do absu koniecznie dimafix lub mocny żel do włosów.
Czy w termometrze możesz ustawić emisyjnosc? Jeżeli nie, to pomiary masz przeklamane i wynikami z pomiarów nie zawracaj sobie głowy.
W głowicy wszystkie elementy muszą być mocno ze sobą skręcone, żadnych luzow nie może byc.
Jeżeli chodzi o żel to później wrzucę fotkę, dostepny jest w roosmanie za 9zł.

260°C dla absu to bardzo dużo, w życiu nie przekroczylem 252°C
Obecnie drukuje z absu na 230°C

Jak dla mnie stolik szklany to podstawa, obecnie drukuje na czarnym lustrze. Polecam

Arkomania.pl
Posty: 315
Rejestracja: 20 sty 2017, 21:43
Lokalizacja: RADOM
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: Arkomania.pl » 13 lut 2018, 21:40

Witam,

Wyręczę Pawła, bo akurat pamiętam nazwę.

Ten spray to Hegron Gel Spray

viewtopic.php?f=38&t=1487&hilit=hegron

W moim mieście w Rosmanie nie było.
Był w sieci marketów Auchan.
Pozdrawiam Arek G. arkomania

Awatar użytkownika
syntetyczny
Posty: 459
Rejestracja: 21 kwie 2016, 16:10
Lokalizacja: Elbląg
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: syntetyczny » 14 lut 2018, 6:29

Jaki to hotend?
Eppur si muove || www.byq3d.eu

szadok71
Posty: 26
Rejestracja: 22 sie 2017, 13:34
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: szadok71 » 14 lut 2018, 10:09

Bardzo dziękuję za porady.

Co do temperatury 260 stopni, którą ustawiłem dla ABS'u. Doszedłem do niej skokiem +10 stopni, od 250 stopni, przy której filament wychodził mi już bokiem, przy jednoczesnym redukowaniu prędkości podawania filamentu (tu doszedłem do 15 mm/s)...

Ale może w aspekcie tego co piszę poniżej, dla niższej temperatury głowicy trzeba jeszcze bardziej ograniczyć prędkość podawania filamentu, a więc sam wydruk...? Wcześniej pracowałem też na 230 stopniach i widać było że filament się topi tylko tempo podawania było za duże....

Syntetyczny

Hot-end jest dokładnie taki sam jak w podanym wyżej linku do ekstrudera.

Tak patrzę w specyfikację tego Hot-End'u...:
• Nozzle Flow: About 24cc / hour
• Movement shaft speed 40mm / s, heating nozzle • Voltage: 12V
• 100K NTC thermistor, cooling fan • Operating voltage: 12V
• Heater: 6mm, 12V, 30W
• Normal operating temperature: 190 - 230 °°
i poniżej w opisie:
Ensure that the maximum temperature does not exceed 280 °

Wg powyższych danych przepływ głowicy (zakładam, że 0.4mm), wynosi 24 cc, czyli 24 000 mm3/h, co w przeliczeniu na sekundy daje 6.66 mm3/s.
Filament 1.75 mm w jednym milimetrze ma 2.4 mm3.
Czyli wg tych wyliczeń ta głowica powinna pracować z feedrate 2.77 mm/s (6.66/2.4) - hmmm to trochę dziwne, bo ja ustawiłem ją na 15 mm/s i pracuje... Ale być może dla temperatury operacyjnej 230 stopni właśnie taki feedrate należy ustawić...

Druga sprawa. Temperatury ze specyfikacji. Podali temperaturą operacyjną do 230 stopni a poniżej napisali aby nie przekraczać 280...

Trzecia sprawa, zasilanie Hot-End'u. W specyfikacji napisali 12V a ja mam 24V zasilanie (przez Due3Dom mini). Nie jestem pewien czy ta grzałka mi wytrzyma na wyższym napięciu.

Co radzicie?

Awatar użytkownika
imrahil
Posty: 190
Rejestracja: 19 kwie 2016, 18:44
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: imrahil » 14 lut 2018, 12:59

szadok71 pisze:Z względu na przystosowanie w/w ekstrudera do projektu MendelMax 2.0 musiałem wydłużyć odległość pomiędzy Hot_End'em a Cold-End'em. Nie wiem jak się nazywa ta śruba z wkładem ceramicznym, ale to w/w wydłużenie zrobiłem nie dokręcając tej śruby do końca Cold-End'u.


Pokaż jak to u Ciebie wygląda po zmianach.
pozdrawiam
Jarek

szadok71
Posty: 26
Rejestracja: 22 sie 2017, 13:34
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: szadok71 » 14 lut 2018, 13:31

W załączniku przesyłam schemat mojego połączenia ColdEnd'u z HotEnd'em:
Na czerwono zaznaczyłem tą śrubę z wkładem ceramicznym. Od dołu jest do końca wkręcona w HotEnd, od góry jest tylko wkręcona częściowo w ColdEnd i skontrowana podkładką sprężynującą i nakrętką.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
imrahil
Posty: 190
Rejestracja: 19 kwie 2016, 18:44
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: imrahil » 14 lut 2018, 13:57

i dopiero ponad tym czerwonym elementem jest chłodzenie, tak? to to nie ma szans na poprawne działanie... temperatura będzie ci rozgrzewać łącznik i powodować mięknięcie filamentu duuużo za szybko. zobacz jak są zrobione oryginalne E3D - blok grzewczy, 3mm i od razu radiator z aktywnym chłodzeniem.
pozdrawiam
Jarek

szadok71
Posty: 26
Rejestracja: 22 sie 2017, 13:34
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: szadok71 » 14 lut 2018, 14:13

Chłodzenie jest trochę niżej, obejmuje też kawałek tego czerwonego (śruby), ten który jest wkręcony w ColdEnd.
Zobacz na to zdjęcie:
U mnie wygląda to prawie tak samo, tylko ta śruba jest niedokręcona o ok. 5-8 mm.
I z prędkością 15mm/s przy temperaturze ekstrudera 260 filament wychodzi poprawnie.
Pewnie też masz rację, chłodzenie w tym wypadku jest pewnie słabsze. Ale w orginalnym rozwiązaniu i tak ta śruba sporo wystaje poza ColdEnd...
Z drugiej strony HotEnd oddaliłem od ColdEnd'u, więc tu "temperaturowo" jest korzystniej.

Czy dostanę takie śruby, z dłuższą końcówką w stronę ColdEnd'u?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
olo2000pm
Posty: 1330
Rejestracja: 19 kwie 2016, 19:03
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: olo2000pm » 14 lut 2018, 15:27

Zawsze zastanawiałem się czy ta konstrukcja działa poprawnie. Jak widzę, to nie..


Wróć do „Problemy i porady”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość