Nitki na wydruku + kropka filamentu po zakończeniu wartwy

prima_3d
Posty: 13
Rejestracja: 14 kwie 2017, 14:29
Kontaktowanie:

Nitki na wydruku + kropka filamentu po zakończeniu wartwy

Postautor: prima_3d » 02 cze 2017, 18:37

Witam


Mam taki problem czy może ktoś rozwiązał problem z nitkami na wydruku. Próbowałem przeróżnych ustawień czy ze zmianą parametrów retracji czy prędkością, ilością cofanego filamentu, ilością podawanego a nadal te nitki występują. Powstaje także po zakończeniu kropla plastiku. Do cięcia używam repetier host z Slicer Prusa Edition. Drukarka prusa i3 rework.

Pozdrawiam

dawidu00
Posty: 317
Rejestracja: 19 kwie 2016, 21:41
Lokalizacja: Bytom
Kontaktowanie:

Re: Nitki na wydruku + kropka filamentu po zakończeniu wartwy

Postautor: dawidu00 » 02 cze 2017, 22:02

Witam. Walczę z tym samym problemem. Masz bowden czy direct ?
Drukarka po mojemu - 100% projektu i części poskładane nie wiem ile : http://www.fabrykator.pl/board/viewtopi ... 3&start=60

Awatar użytkownika
Marcin1415
Posty: 256
Rejestracja: 19 kwie 2016, 22:07
Kontaktowanie:

Re: Nitki na wydruku + kropka filamentu po zakończeniu wartwy

Postautor: Marcin1415 » 02 cze 2017, 23:56

Nie podałeś żadnych konkretów więc jak mamy Ci pomóc? Po pierwsze zmniejszaj temperaturę głowicy. U mnie optymalnie 195 stopni PLA. Po drugie retrakcja i prędkość retrakcji oraz prędkość przejazdów.

U mnie np. temperatura druku 195 stopni PLA. Retrakcja 0.5mm i prędkość jej 45mm/s przy głowicy E3DV6 i extruderze direct. Predkość przejazdów 150mm/s. Tak jest dobrze.

prima_3d
Posty: 13
Rejestracja: 14 kwie 2017, 14:29
Kontaktowanie:

Re: Nitki na wydruku + kropka filamentu po zakończeniu wartwy

Postautor: prima_3d » 04 cze 2017, 8:34

Parametrów ustawiałem sporo i walczę z tym już dłuższy kawałek.

Ekstruder direct mk8
Drukuje zazwyczaj z temp. 205-210 stopni PLA.
Prędkości ustawiane były różne aby sprawdzić czy coś się poprawi ale bez efektów.

Spróbuje ze zmianą temp zobaczymy co wyjdzie.

Awatar użytkownika
chemik72
Posty: 427
Rejestracja: 19 kwie 2016, 19:37
Kontaktowanie:

Re: Nitki na wydruku + kropka filamentu po zakończeniu wartwy

Postautor: chemik72 » 04 cze 2017, 9:18

Polecam artykuł:
http://3dwpraktyce.pl/2015/02/eksperyme ... retrakcji/

+ komentarz warty uwagi :

Mikowhy95 • miesiąc temu
Trochę temat już starszy, ale może się jeszcze komuś przyda. Też sporo testowałem drukarkę pod względem nitkowania wydruku. Zastanówmy się dlaczego powstaje taka nitka. Dwie przyczyny: podczas ruchu głowicy pomiędzy przekrojami filament jeszcze z niej wypływa za sprawą jego ściśliwości w przewodzie. Mały retract jest wystarczający dla mechanizmów napędowych blisko ekstrudera. Przy bowdenie zdecydowanie trzeba zwiększyć tą wartość. Drugi powód tworzenia nitek, to wyciąganie filamentu z dyszy przez lepkość samej masy. Tutaj z pomocą przychodzi wipe, czyli szybkie oderwanie/przerwanie filamentu gwałtownym ruchem głowicy. Przerwany filament nie ma fizycznego kontaktu z głowicą i nie wyciąga masy z środka. Innym czynnikiem wpływającym na lepkość jest oczywiście temperatura. Zauważyłem, że gdy drukujemy w niższej temperaturze (niestety zmusza nas to również to zmniejszenia prędkości) nawet z wyłączoną funkcją wipe nie tworzą się nitki.
Co więcej funkcja wipe jest bardzo przydatna przy drukowaniu elementów o cienkich ściankach. Gdy głowica zmienia warstwy powstają niepożądane nadlania. Ale o tym pewnie już ktoś pisał w innym artykule :)
Pozdrawiam,
MW
PRUSA i3 ACRYLIC-MGN/SAIZEX 3D MINI/BLIXET B40
W budowie:DRUKARKA SAIZEX3D30%/FREZARKA PROXXON MF70

prima_3d
Posty: 13
Rejestracja: 14 kwie 2017, 14:29
Kontaktowanie:

Re: Nitki na wydruku + kropka filamentu po zakończeniu wartwy

Postautor: prima_3d » 12 cze 2017, 20:03

Powalczyłem trochę i jest duża poprawa z nitkami. Najwięcej nitek powstaje jeśli zostanie zmieniona wartość Lift Z. Jeśli jest na 0 nitek praktycznie nie ma. Wystarczy że jest już wartość 0.2 to nitek pojawia się bardzo dużo. Zmieniłem także temperaturę druku zeszła do 190 stopni. Walczę dalej aby wyeliminować to do praktycznie zera lecz może to być nie możliwe.


Wróć do „Problemy i porady”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość