Pierwsze wydruki - coś jest nie tak!

Iridius
Posty: 37
Rejestracja: 01 lip 2017, 12:19
Kontaktowanie:

Pierwsze wydruki - coś jest nie tak!

Postautor: Iridius » 26 sie 2017, 10:40

Witam
Nie bardzo potrafię ustalić co jest nie tak z kalibracją drukarki. Dokonałem kilka wydruków i pojawiają się problemy:

Często w trakcie drukowania na powierzchni drukowanej tworzą się sterczące pionowo gluty/nierówności o które zaczyna zahaczać dysza (w trakcie wydruku), kilkukrotnie w ten sposób głowica oderwała mi wydruk w czasie pracy (przy posuwie jałowym). Dodatkowo mam wrażenie że od pewnego momentu tak na koko 1cm nad powierzchnią stołu głowica jest zbyt blisko drukowanej warstwy, czasem widzę jak odkształca lekko drukowany model przy kolejnych przejazdach...

Nie mam jeszcze chłodzenia wydruku ale to chyba nie jest tylko tego problem.
X,Y,Z wymiarowo są skalibrowane hmmm powiedział bym "idealnie" i oile ideał istnieje.

Extruder kalibrowałem na oko z linijką, ale też raczej jest ok - choć tu już pewnie nie jest tak super.


PLA Wolfix biały
Dusza 0.4
Warstwa 0.1
Pierwsza warstwa 210 C
Reszta 190 C
Szerokość ścieżki 0.4
Prędkości raczej nieduża 40mm/s

Kod: Zaznacz cały

; generated by Slic3r 1.2.9 on 2017-08-26 at 10:48:14

; external perimeters extrusion width = 0.40mm
; perimeters extrusion width = 0.40mm
; infill extrusion width = 0.40mm
; solid infill extrusion width = 0.40mm
; top infill extrusion width = 0.40mm
; support material extrusion width = 0.40mm

M107
M104 S210 ; set temperature
G28 ; home all axes
G1 Z5 F5000 ; lift nozzle
M109 S210 ; wait for temperature to be reached
G21 ; set units to millimeters
G90 ; use absolute coordinates
M82 ; use absolute distances for extrusion
G92 E0
G1 Z0.200 F5400.000
G1 E-1.30000 F2400.00000
G92 E0


i końcówka

Kod: Zaznacz cały

; avoid_crossing_perimeters = 0
; bed_shape = 0x0,300x0,300x300,0x300
; bed_temperature = 0
; before_layer_gcode =
; bridge_acceleration = 0
; bridge_fan_speed = 100
; brim_width = 3
; complete_objects = 0
; cooling = 1
; default_acceleration = 0
; disable_fan_first_layers = 3
; duplicate_distance = 6
; end_gcode = M104 S0 ; turn off temperature\nG28 X0  ; home X axis\nM84     ; disable motors
; extruder_clearance_height = 20
; extruder_clearance_radius = 20
; extruder_offset = 0x0
; extrusion_axis = E
; extrusion_multiplier = 1
; fan_always_on = 0
; fan_below_layer_time = 60
; filament_colour = #FFFFFF
; filament_diameter = 1.74
; first_layer_acceleration = 0
; first_layer_bed_temperature = 0
; first_layer_extrusion_width = 300%
; first_layer_speed = 30
; first_layer_temperature = 210
; gcode_arcs = 0
; gcode_comments = 0
; gcode_flavor = reprap
; infill_acceleration = 0
; infill_first = 0
; layer_gcode =
; max_fan_speed = 100
; max_print_speed = 80
; max_volumetric_speed = 0
; min_fan_speed = 35
; min_print_speed = 10
; min_skirt_length = 0
; notes =
; nozzle_diameter = 0.4
; only_retract_when_crossing_perimeters = 1
; ooze_prevention = 0
; output_filename_format = [input_filename_base].gcode
; perimeter_acceleration = 0
; post_process =
; pressure_advance = 0
; resolution = 0
; retract_before_travel = 2
; retract_layer_change = 0
; retract_length = 1.3
; retract_length_toolchange = 10
; retract_lift = 0
; retract_restart_extra = 0
; retract_restart_extra_toolchange = 0
; retract_speed = 40
; skirt_distance = 4
; skirt_height = 1
; skirts = 3
; slowdown_below_layer_time = 5
; spiral_vase = 0
; standby_temperature_delta = -5
; start_gcode = G28 ; home all axes\nG1 Z5 F5000 ; lift nozzle
; temperature = 190
; threads = 2
; toolchange_gcode =
; travel_speed = 90
; use_firmware_retraction = 0
; use_relative_e_distances = 0
; use_volumetric_e = 0
; vibration_limit = 0
; wipe = 0
; z_offset = 0
; dont_support_bridges = 1
; extrusion_width = 0.4
; first_layer_height = 0.2
; infill_only_where_needed = 0
; interface_shells = 0
; layer_height = 0.1
; raft_layers = 0
; seam_position = aligned
; support_material = 1
; support_material_angle = 0
; support_material_contact_distance = 0.2
; support_material_enforce_layers = 0
; support_material_extruder = 1
; support_material_extrusion_width = 0
; support_material_interface_extruder = 1
; support_material_interface_layers = 3
; support_material_interface_spacing = 0
; support_material_interface_speed = 100%
; support_material_pattern = pillars
; support_material_spacing = 2.5
; support_material_speed = 60
; support_material_threshold = 0
; xy_size_compensation = 0
; bottom_solid_layers = 4
; bridge_flow_ratio = 1
; bridge_speed = 60
; external_fill_pattern = rectilinear
; external_perimeter_extrusion_width = 0
; external_perimeter_speed = 50%
; external_perimeters_first = 0
; extra_perimeters = 1
; fill_angle = 45
; fill_density = 0%
; fill_pattern = honeycomb
; gap_fill_speed = 15
; infill_every_layers = 1
; infill_extruder = 1
; infill_extrusion_width = 0
; infill_overlap = 15%
; infill_speed = 40
; overhangs = 1
; perimeter_extruder = 1
; perimeter_extrusion_width = 0
; perimeter_speed = 35
; perimeters = 2
; small_perimeter_speed = 15
; solid_infill_below_area = 70
; solid_infill_every_layers = 0
; solid_infill_extruder = 1
; solid_infill_extrusion_width = 0
; solid_infill_speed = 60
; thin_walls = 1
; top_infill_extrusion_width = 0
; top_solid_infill_speed = 15
; top_solid_layers = 3


Niektóre elementy wychodzą idealnie a niektóre części wydruku porostu tragedia:

tu warstwa 0.2
Obrazek

Tu 0.1

Obrazek


Drukarka w układzie H - własna konstrukcja, sztywna mocna, full metal, ze sporym zapasem wytrzymałości i mocy.

W czym może leżeć problem?

Awatar użytkownika
virgin71
Posty: 407
Rejestracja: 19 kwie 2016, 21:27
Kontaktowanie:

Re: Pierwsze wydruki - coś jest nie tak!

Postautor: virgin71 » 26 sie 2017, 11:01

Za ciepło. Sprawdź też inne ustawienia retrakcji.

Awatar użytkownika
Kopytko
Posty: 964
Rejestracja: 19 kwie 2016, 17:04
Lokalizacja: Oleśnica
Kontaktowanie:

Re: Pierwsze wydruki - coś jest nie tak!

Postautor: Kopytko » 26 sie 2017, 11:58

I ewidentnie za słabe chłodzenie wydruków. dodatkowo sprawdz podawanie filamentu, bo na tym trójkącie widać w dolnej czesci ,ze nierównomiernie podaje filament.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.

Iridius
Posty: 37
Rejestracja: 01 lip 2017, 12:19
Kontaktowanie:

Re: Pierwsze wydruki - coś jest nie tak!

Postautor: Iridius » 26 sie 2017, 12:02

virgin71 pisze:Za ciepło. Sprawdź też inne ustawienia retrakcji.



Przy temperaturze 180C - dokładnie to samo zaczęło się dziać, po około 5mm wydruku głowica zaczęła zahaczać o wydruk i wszystko psuć.

Iridius
Posty: 37
Rejestracja: 01 lip 2017, 12:19
Kontaktowanie:

Re: Pierwsze wydruki - coś jest nie tak!

Postautor: Iridius » 26 sie 2017, 12:03

Kopytko pisze:I ewidentnie za słabe chłodzenie wydruków. dodatkowo sprawdz podawanie filamentu, bo na tym trójkącie widać w dolnej czesci ,ze nierównomiernie podaje filament.


Ok tylko co może być nie tak? za mała retrakcja? czy za duża?

Postaram się na szybko jakiś wentylator przymocować ^^

Awatar użytkownika
virgin71
Posty: 407
Rejestracja: 19 kwie 2016, 21:27
Kontaktowanie:

Re: Pierwsze wydruki - coś jest nie tak!

Postautor: virgin71 » 26 sie 2017, 12:38

Jak nie chłodzisz wydruku, to się zawija. Myślę, że o to chodzi.

Awatar użytkownika
Kopytko
Posty: 964
Rejestracja: 19 kwie 2016, 17:04
Lokalizacja: Oleśnica
Kontaktowanie:

Re: Pierwsze wydruki - coś jest nie tak!

Postautor: Kopytko » 26 sie 2017, 13:16

Podawanie i jego ciągłość, gubienie kroków itp. Ale to co opisujesz to brak chłodzenia, ja wskazałem druga niedoskonałość.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.

Awatar użytkownika
MetaliK
Posty: 96
Rejestracja: 20 kwie 2016, 6:29
Kontaktowanie:

Re: Pierwsze wydruki - coś jest nie tak!

Postautor: MetaliK » 26 sie 2017, 15:11

Mam białego PLA Wolfixa i przy 190 stopniach jest średnio skłonny do współpracy. Proponował bym spróbować zwiększyć temperaturę. Nadmuch jest co prawda przydatny przy PLA ale nie konieczny. Zresztą piramida pokazuje że bez nadmuchu drukowane jest mniej więcej poprawnie, gdyż końcówka jest w miarę ostrosłupem a nie kulką plastiku. Troszkę to wygląda na jakieś problemy z ekstruderem/ kalibracją ilości filamentu/ blokowaniem się Z'tki/ retrakcją. Sprawdź szerokość drukowanej ścieżki, wysokość wydruku w stosunku do modelu i czy Z'tka nie chaczy powyżej tego 1 centymetra.

Dodano:
tak sobie jeszcze skojarzyłem - sprawdź czy któryś ze stepsticków się nie przegrzewa
Tantillus - Sprzedany
uKRUS 3D - już rusza rączkami i pluje filamentem - nawet tam gdzie trzeba :) !

Awatar użytkownika
Kopytko
Posty: 964
Rejestracja: 19 kwie 2016, 17:04
Lokalizacja: Oleśnica
Kontaktowanie:

Re: Pierwsze wydruki - coś jest nie tak!

Postautor: Kopytko » 26 sie 2017, 16:04

Końcówka piramidy nie jest prawidłowa , widać jakby kule na końcu, tak samo żabka, ma dziury bo nie było chłodzenia i wypełnienia, ale tego kolega się nauczy jeszcze. Można drukowac z pla bez nadmuchu ale nie takie elementy.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.

Awatar użytkownika
MetaliK
Posty: 96
Rejestracja: 20 kwie 2016, 6:29
Kontaktowanie:

Re: Pierwsze wydruki - coś jest nie tak!

Postautor: MetaliK » 26 sie 2017, 16:26

Kopytko pisze:Końcówka piramidy nie jest prawidłowa

Jak na druk z pla bez nadmuchu jest bardzo dobra. Jak jest coś nie tak to piramida jest 5mm niższa. Tu ma tylko zniekształcone kilka ostatnich warstw.

Moje pytanie jest takie: Jaka jest gęstość wypełnienia piramidy i żabki. Mam wrażenie że żaba nie ma wypełnienia - co faktycznie uniemożliwi ten wydruk. Podobnie zbyt rzadkie wypełnienie piramidy może skutkować deformacjami w trakcie wydruku.
Tantillus - Sprzedany
uKRUS 3D - już rusza rączkami i pluje filamentem - nawet tam gdzie trzeba :) !


Wróć do „Problemy i porady”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości