Jak to jest z tym napięciem na silniku krokowym

Tomasz_K
Posty: 4
Rejestracja: 26 sie 2017, 19:05
Kontaktowanie:

Jak to jest z tym napięciem na silniku krokowym

Postautor: Tomasz_K » 06 wrz 2017, 19:09

Witam
Możecie mnie oświecić jak to jest z zasilaniem silników krokowych?
W specyfikacji piszą 3V - 3,3V natomiast zasilacze są na 12V lub 24V (podobno lepiej).
Czytałem jeden wątek że gościu przerobił zasilanie silników na 5V i podobno poprawiła się kultura pracy.
Silniki lepiej silniki zasilać na 5V, stół i głowicę 24V, a wentylatory na 12V?

Pozdrawiam
Tomasz

Garreth
Posty: 981
Rejestracja: 20 kwie 2016, 6:59
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Re: Jak to jest z tym napięciem na silniku krokowym

Postautor: Garreth » 06 wrz 2017, 20:12

Nie wiem czy dobrze wyjasnie, koledzy poprawia najwyzej.

Napiecie zasilania znamionowe jest wyliczone na podstawie wzoru U=I*R. Owszem, gdybys wzial zasilacz, podal na silnik zasilanie DC wyzsze niz znamionowe to silnik by sie po prostu przegrzal i spalil. Jednakze stepsticki dzialaja inaczej, one ograniczaja maksymalny prad idacy na silnik (ustawiany najczesciej potencjometrem), przez co przy odpowiednim ustawieniu silnikowi nic nie grozi.

Co do zasilania to nie wiem o tym eksperymencie z 5V, moglbys dac link?
W teorii czym wyzsze zasilanie podawane na cewke, tym szybciej wytwarza sie pole magnetyczne na nich. Efektem tego jest oczywiscie wyzsza maksymalna predkosci silnika oraz wiekszy moment obrotowy przy wyzszych predkosciach.

Wysłane z mojego ONEPLUS A3003 przy użyciu Tapatalka

slawko_k
Posty: 6
Rejestracja: 20 paź 2016, 11:23
Kontaktowanie:

Re: Jak to jest z tym napięciem na silniku krokowym

Postautor: slawko_k » 07 wrz 2017, 18:52

Przy 5V to jakbyś popatrzył w dokumentacje stepsticków to pewnie okaże się że nie będą działać.
12V to to raczej rozsądne minimum dla drukarki jeśli ma pracować z przeciętnymi prędkościami.
Znacznie lepiej silniki chodzą na zasilaczu laptopowym 19V.

I odnosząc się dokładnie do tematu to nie podaje się na silnik napięcia tylko na jego sterownik (stepsticka w tym przypadku), a sterownik wyzwala w uzwojeniach silnika przepływ odpowiedniego prądu.

Iridius
Posty: 37
Rejestracja: 01 lip 2017, 12:19
Kontaktowanie:

Re: Jak to jest z tym napięciem na silniku krokowym

Postautor: Iridius » 08 wrz 2017, 9:19

Niektóre płyty maja możliwość obsługi dwóch różnych napięć (na raz - wymagane 2 zasilacze). Jednak wedle mojej opinani lepiej zdecydować się na jedno. Sam używam 24v, i jest kilka plusów. Generalnie mniejsza strata napięcia na długich przewodach, lepsza sprawność komponentów zasilanych. Silniki krokowe możesz zasilać od 12 do 48 i więcej V. Pewnie poniżej 12 też się da. Jednak podnosząc napięcie podbijasz 2 dość ważne parametry silnika: zwiększasz maksymalną prędkość obrotową wirnika, oraz zapewniasz że przy wyższych obrotach silnik dysponuję większym % swojej maksymalnej mocy wyrażanej w Nm. Jeśli Twoja maszyna ma dość masywne części ruchome i planujesz szybkie ruch głowicy to lepiej przejść na 24v, zapewnisz lepszą dynamikę i zmniejszysz szanse na gubienie kroków. W przypadku korkowców najistotniejszy jest amperaż, Gdyż sterowniki silników krokowych mają swoje ograniczenia, ich przekroczenie może doprowadzić do uszkodzenia sterownika, lub jego przegrzewania i nierównej pracy.

Co do reszty - można co prawda stosować np przetwornice, lub oporniki by redukować napięcie z 24 na 12, jednak wiatraki i grzałki mają wersję na 12 i 24V, wiec to nie jest problem. Zazwyczaj wersję 24v mają nieco lepsze paramenty niż wersję 12v ~ 5-10%.
Grzałki na 24 powinny również pracować nieco sprawniej niż 12V, choć tu są jeszcze inna parametry które trzeba brać pod uwagę jak powierzchnia oraz ilość watów.

Tomasz_K
Posty: 4
Rejestracja: 26 sie 2017, 19:05
Kontaktowanie:

Re: Jak to jest z tym napięciem na silniku krokowym

Postautor: Tomasz_K » 06 paź 2017, 15:30

Garreth pisze:Co do zasilania to nie wiem o tym eksperymencie z 5V, moglbys dac link?
W teorii czym wyzsze zasilanie podawane na cewke, tym szybciej wytwarza sie pole magnetyczne na nich. Efektem tego jest oczywiscie wyzsza maksymalna predkosci silnika oraz wiekszy moment obrotowy przy wyzszych predkosciach.

Proszę: http://fabrykator.pl/board/viewtopic.php?f=87&t=344&start=70#p7122

Pozdrawiam


Wróć do „Problemy i porady”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości