Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Awatar użytkownika
Artu
Posty: 1236
Rejestracja: 19 kwie 2016, 16:44
Lokalizacja: Winnica k/Pułtuska
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: Artu » 14 lut 2018, 17:32

A u Misia działa... po dołożeniu radiatora :mrgreen:
Pozdrawiam, Artur
# Mendel90 - wreszcie drukuje tak jak ja chcę :OK: # Delta under construction... 8-)
Moje wypociny na Thingiverse :oops:

Garreth
Posty: 981
Rejestracja: 20 kwie 2016, 6:59
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: Garreth » 14 lut 2018, 20:00

Ale po co w ogole ta pogon za szybkoscia ekstrudera? Pamietaj, ze to, ze pchasz 1mm filamentu 1.75mm nie oznacza ze z dyszy wyjdzie 1mm filamentu 0.4mm. Poza tym jeszcze masz wysokosc warstwy ktora czym jest nizsza, tym mniej filamentu musi zostac wepchniete w glowice. Nie potrzebujesz na odcinku 1mm wypchac 1mm filamentu1.75mm.

Awatar użytkownika
TDI-CAD.PL
Posty: 206
Rejestracja: 20 kwie 2016, 2:27
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: TDI-CAD.PL » 14 lut 2018, 21:24

Do tego typu ekstrudero - głowic dorobiłem specjalny łącznik. Jest z wkładką PTFE, działa znakomicie do 248C. Wygląda to tak:
20180214_220432.jpg

20180214_220432.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Filament 3d Wrocław
Sklep http://WWW.TDI-CAD.PL

szadok71
Posty: 26
Rejestracja: 22 sie 2017, 13:34
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: szadok71 » 14 lut 2018, 21:39

Może i u mnie by działał gdybym nie robił przeróbek... albo trzymał się parametrów produktu... W tym ekstruterze też jest radiator a na nim wentylator do chłodzenia ColdEnd'u. Czy macie na myśli jakieś inne radiatory?

Generalnie nie jest tragicznie, choć mogłoby być lepiej. Mam kilku kolegów, którzy mają dokładnie ten sam model tylko na konstrukcji Prusa i nie narzekają. Jak nie dojdę z tym do porządku to będę się pytał o coś solidniejszego. Ale jeszcze dam mu szansę.



Sama konstrukcja w swoich parametrach podaje 24 cc/h (czyli 2,77 mm/s filamentu 1,75mm) dla głowicy, a ja znacznie przekroczyłem te parametry.

Dzisiaj kupiłem ten lakier do włosów, SUPER. Bardzo dziękuję za poradę. Teraz obniżyłem temperaturę stołu do 110 i filament się dużo lepiej trzyma.

Zrobiłem 2 wydruki testowe:
1. Temperatura ekstrudera 260, feedrate 15 mm/s. temperatura stołu 110 - po pierwszej warstwie filament wyszedł bokiem, filament dosyć dobrze trzymał się podłoża. Widziałem, że podczas prowadzenia filamentu po szybie czasami on się unosi.
2. Temperatura ekstrudera 240, feedrate 7 mm/s. temperatura stołu 110 - wydruk doszedł do 40% i filament wyszedł bokiem, filament dosyć dobrze trzymał się podłoża. Widziałem, że podczas prowadzenia filamentu po szybie czasami on się unosi.

Czy unoszenie filamentu jest spowodowane za niską temperaturą stołu?

Garreth

Tak wiem o tym. Ale faktycznie chyba o tym zapomniałem przy obliczaniu prędkości druku. Pomyliłem się przy obliczeniach i założeniach.
Założyłem, że prędkość druku nie może być wyższa niż prędkość podawania grubego filamentu. To spowodowało z jednej strony za szybkie podawanie filamentu do głowicy, a z drugiej strony niekontrolowany wyrzut cienkiego filamentu do zbyt wolnego wydruku. Piszę niekontrolowany, bo jak podawałem za dużo filamentu, to nawet jak silnik stanął to ciśnienie i tak wypychało jeszcze jakąś ilość cienkiego. Być może też przez to było to unoszenie filamentu na szkle, bo było go za dużo...

Podana wydajność głowicy 24 cc/h po stronie "cienkiej" (0,4mm) daje prędkość 53 mm/s. Czyli z taką prędkością maksymalną mogę drukować jak zapewnię maksymalną wydajność głowicy. Po stronie "grubej" (1,75mm) ta wydajność przekłada się na obliczone poprzednio 2.77 mm/s. I jak ustawię taki feedrate, to po stronie cienkiej dostanę wydajność maksymalną czyli 53 mm/s. I podawanie filamentu z większą prędkością niż 2,77 mm/s powoduje prędzej czy później zapchanie dyszy i wychodzenie bokiem filamentu, czyli to co doświadczam teraz.

Wychodzi na to, że właściwym testem będzie:
1. Temperatura ekstrudera 230, feedrate 2,77 mm/s. temperatura stołu 115 - to przełoży się na prędkość druku ok 53 mm/s.

Ale mam teraz pytania do ustawień slicera CuraEngine.:
1. Widzę tam (zakładka "Prędkość i jakość") dwie kolumny prędkości, wolno i szybko. O co tu chodzi?
2. Co to jest ta retrakcja? Chodzi o to, że ekstruder dla małych punktów lekko cofa filament?
3. Ustawienia prędkości (zakładka "Prędkość i jakość") dla różnych ruchów drukarki. Rozumiem, że tu (poza ruchem jałowym) mogę wpisać maksymalnie 53 mm/s? Ale trochę tego nie rozumiem. Jak można ustawić różne prędkości dla tych ruchów, kiedy feedrate dla podawania filamentu jest stały (ustawiany na poziomie firmware)? Bo chyba w slicer'ze nie ustawia się feedrate dla filamentu...? Proszę o wyjaśnienie tego.
4. CuraEngine czy coś innego? Np. Slic3r..


Z góry dziękuję za wszelkie wskazówki, porady i wytykanie błędów też. :-)

szadok71
Posty: 26
Rejestracja: 22 sie 2017, 13:34
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: szadok71 » 14 lut 2018, 21:43

TDI-CAD.PL pisze:Do tego typu ekstrudero - głowic dorobiłem specjalny łącznik. Jest z wkładką PTFE, działa znakomicie do 248C. Wygląda to tak:
...]


Bardzo dziękuję za informację. Zapewne skorzystam. Jakiej długości są te łączniki?

Awatar użytkownika
TDI-CAD.PL
Posty: 206
Rejestracja: 20 kwie 2016, 2:27
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: TDI-CAD.PL » 14 lut 2018, 22:02

Ten na zdjęciu pasuje do Anet A8. Do podobnych ekstruderów mogę dorobił łącznik wg zamówionych wymiarów.



szadok71 pisze:
TDI-CAD.PL pisze:Do tego typu ekstrudero - głowic dorobiłem specjalny łącznik. Jest z wkładką PTFE, działa znakomicie do 248C. Wygląda to tak:
...]


Bardzo dziękuję za informację. Zapewne skorzystam. Jakiej długości są te łączniki?
Filament 3d Wrocław
Sklep http://WWW.TDI-CAD.PL

szadok71
Posty: 26
Rejestracja: 22 sie 2017, 13:34
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: szadok71 » 22 lut 2018, 14:46

TDI-CAD.PL,

Bardzo dziękuję za profesjonalne wsparcie i sąsiedzką pomoc. Jeszcze nie miałem czasu zmontować nowego łącznika ale wydaje się, że dłuższy łącznik powinien pomóc. Dodatkowo, tak jak rozmawialiśmy, do owego "wychodzenia bokiem" filamentu, przyczyniło się złe skręcenie HotEnd'u. Przy demontażu okazało się, że pomiędzy dyszą a łącznikiem była minimalna przerwa, w której gromadził się filament i zapewne to to powodowało z czasem duże opory na samej dyszy i tym samym wychodzenie filamentu bokiem.

Jeszcze raz dziękuję za wsparcie. Dam znać czy udało się dojść do porządku z wydrukiem...

Arkomania.pl
Posty: 315
Rejestracja: 20 sty 2017, 21:43
Lokalizacja: RADOM
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: Arkomania.pl » 22 lut 2018, 20:57

Witam.

Mam krótkie pytanie, jakiej płyty głównej używasz (płyta + wyświetlacz).
Twoje odczyty temperatury prawdopodobnie nie odzwierciedlają rzeczywistości.
Raczej nie drukuje się z ABS przy 260C.
Przy takiej temperaturze twoja rurka PTFE w Hotendzie nie pożyje tak długo jak byś drukował w temperaturze 230C.
Typowa temperatura dla ABS to około 230C. 30C więcej to naprawdę dużo.
Z czasem zaczną się problemy z podawaniem filamentu.

Dlatego, powinieneś doprowadzić odczyt temperatury przez płytę główną kontrolera do zbliżenia się do stanu rzeczywistego.

Złe wskazania temperatury, to najczęściej brak prawidłowego napięcia zasilanie lub problem związany z termistorem.
Najczęściej jak to jest w przypadku użycia Arduino Due + RAMPS + LCD spadek napięcia +5V co powoduje wzrost
wskazań temperatury. Najczęściej napięcie siada przez pobór podświetlenia panela LCD.
Pomiar temperatury, to nic innego jak pomiar z dzielnika napięcia rezystor+termistor. Napięciem odniesienia jest
jest zasilanie w przypadku Arduino Due +5V.
Pozdrawiam Arek G. arkomania

szadok71
Posty: 26
Rejestracja: 22 sie 2017, 13:34
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: szadok71 » 23 lut 2018, 20:01

Arkomania.pl pisze:Witam.

Mam krótkie pytanie, jakiej płyty głównej używasz (płyta + wyświetlacz).
Twoje odczyty temperatury prawdopodobnie nie odzwierciedlają rzeczywistości.
Raczej nie drukuje się z ABS przy 260C.
Przy takiej temperaturze twoja rurka PTFE w Hotendzie nie pożyje tak długo jak byś drukował w temperaturze 230C.
Typowa temperatura dla ABS to około 230C. 30C więcej to naprawdę dużo.
Z czasem zaczną się problemy z podawaniem filamentu.

Dlatego, powinieneś doprowadzić odczyt temperatury przez płytę główną kontrolera do zbliżenia się do stanu rzeczywistego.

Złe wskazania temperatury, to najczęściej brak prawidłowego napięcia zasilanie lub problem związany z termistorem.
Najczęściej jak to jest w przypadku użycia Arduino Due + RAMPS + LCD spadek napięcia +5V co powoduje wzrost
wskazań temperatury. Najczęściej napięcie siada przez pobór podświetlenia panela LCD.
Pomiar temperatury, to nic innego jak pomiar z dzielnika napięcia rezystor+termistor. Napięciem odniesienia jest
jest zasilanie w przypadku Arduino Due +5V.


Dzięki za porady. Też już dostałem informację, że te czujniki trochę przekłamują. Ja mam NTC 100k, który podobno przekłamuje nawet do 15 stopni. Postaram się zejść z temperaturą jeszcze niżej, aż do granicy minimalnej. Producent mojego filamentu podaje 230 stopni. Wtedy określę błąd wskazania temperatury.

Obecnie drukuję przy temperaturze 240 (pierwsza warstwa) i 235 pozostałe. Problemów, o których pisałem wcześniej już nie mam. Potwierdzam, że zastosowanie dłuższego łącznika oraz poprawne skręcenie HotEnd'u, pomogło.

Wydrukowałem już pierwszą podporę nośnika filamentu. Takie coś:
https://www.thingiverse.com/thing:241034
Jestem prawie zadowolony wydruk wyszedłby bardzo ładnie gdyby mi nie poderwało brzegów. Element jest dosyć długi i dosyć gruby. Zastosowałem oczywiście ten mocny lakier do włosów (Hegron Gel Spray - extra strong)) ale jak wydruk ma już ok 1 cm grubości to zaczyna go podrywać...
Bo rozumiem, że nie trzeba dużo tego pryskać i wystarczy jedna cienka warstwa? Zresztą te małe wydruki testowe trzymały się tak, że dopuki temperatura nie zeszła poniżej 60 stopni to ciężko było je oderwać...

Co radzicie? Dimafix?

Czy może podnieść trochę temperaturę stołu? Pierwszą podporę drukowałem przy temp. 110 stopni, poderwało ale nie tak mocno jak przy drugiej podporze, gdzie przerwałem wydruk. Drugą drukowałem w temp. 112 stopni. Hmmm, czyli może obniżyć lekko temperaturę stołu? Bo widać, że z grubością warstwy naprężenia rosną. Może redukcja temperatury zredukuje też naprężenia?

I jeszcze odpowiadając na pytanie o płytę i wyświetlacz. Praduję na Arduino Due + Due3DOm + wyświetlacz ten Discount Full Graphic... o ile nic nie przekręciłem w nazwie wyświetlacza.

Arkomania.pl
Posty: 315
Rejestracja: 20 sty 2017, 21:43
Lokalizacja: RADOM
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - porady potrzebne...

Postautor: Arkomania.pl » 23 lut 2018, 20:42

Witam.

Warstwa z Hegron Gel Spray nie może być zbyt gruba.
Polecam Dimafix, jest naprawdę wydajny. Po popryskaniu szyby można na niej drukować nawet po 3tygodniach (po większym czasie nie próbowałem)
Spróbuj również obniżyć temperaturę stołu do 80 - 90C.
Kiedyś dla ABS stosowano temperaturę 110C, nawet 120C.
Dziś przy takich środkach jak Dimafix, itp. drukuje się z ABS temperaturą stołu 80C.
Zmniejszenie temperatury stołu, zmniejsza wrażliwość na skurcze w obszarze pierwszych warstw,
przez co zmniejsza podatność na odklejanie, zawijanie, itp.
ABS jest fajny, szczególnie w obróbce mechanicznej i chemicznej, ale pod kątem wydruku 3D jest bardzo wymagający.
Dlatego dla świętego spokoju coraz częściej, drukując szczególnie duże elementy stosuję PET-G firmy DD.
Nauczyłem się go obrabiać mechanicznie, uzyskując fajny efekt końcowy.
Pozdrawiam Arek G. arkomania


Wróć do „Problemy i porady”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość