Test-Silniki osi "Z" na górze czy na dole?

Awatar użytkownika
chemik72
Posty: 426
Rejestracja: 19 kwie 2016, 19:37
Kontaktowanie:

Test-Silniki osi "Z" na górze czy na dole?

Postautor: chemik72 » 01 lis 2016, 12:01

Na sieci można spotkać rozwiązania z silnikiem/silnikami od osi "Z" na górze jak i na dole. Ze stolikiem "wiszącym" na sprzęgle aluminiowym czy też na dole z "leżącym" stolikiem na sprzęgle aluminiowym w konstrukcjach typu corexy. Zapewne sytuacja z konstrukcjami typu prusa i2;i3 będzie się miała podobnie.
Podczas budowy czy też projektowania drukarki Saizex Mini domyślałem się że silnik u góry to zły pomysł ale zaryzykowałem. Pozwalało to uzyskać parę cm większe pole w osi Z. Test w zasadzie wyszedł sam z siebie podczas walki z coraz gorszą pogłębiającą się jakością wydruków gdyż na początku po uruchomieniu "nowej" drukarki było znacznie lepiej :lol:

A więc przejdźmy do konkretów :OK:

Drukarka: Saizex Mini (projekt własny]
Materiał: ABS czarny matowy
Temperatura: 255*
Warstwa: 0.2
Z lift: 0.1
Komora: zamknięta
Model *stl: Pokrowiec scyzoryka VICTORINOX Sportsman

1. Silnik na górze- nie równe warstwy druk potrafi się rozwarstwiać. Na szybkich ruchach w osi Z widoczne drżenie stolika. Nasmarowanie prowadnic i śruby nie przyniosło żądnej poprawy.
Test zakończony niepowodzeniem :(

Obrazek

2. Silnik na dole przerwa między śrubą trapezową a osią silnika- druk nie równy choć trochę mniej ale nadal potrafi się rozwarstwiać.
Na szybkich ruchach w osi Z widoczne (mniejsze) drżenie stolika
Test zakończony niepowodzeniem :(
Obrazek


3. Silnik na dole śruba trapezowa oparta na osi silnika- druk ma równe warstwy brak efektu rozwarstwiania.
Na szybkich ruchach w osi Z brak widocznego drżenia stolika.
Test zakończony powodzeniem :OK:
Obrazek

Widać po trzecim teście jeszcze braki w jakości ale one mogą być spowodowane niską jakością prowadnic i łożysk na wszystkich osiach.
PRUSA i3 ACRYLIC-MGN/SAIZEX 3D MINI/BLIXET B40
W budowie:DRUKARKA SAIZEX3D30%/FREZARKA PROXXON MF70-TDI95%
ObrazekObrazek ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
Krzysztof
Administrator
Posty: 2780
Rejestracja: 19 kwie 2016, 14:03
Lokalizacja: Darłowo
Kontaktowanie:

Re: Test-Silniki osi "Z" na górze czy na dole?

Postautor: Krzysztof » 01 lis 2016, 12:33

Całkowicie się nie zgadzam z tym testem. Być może miałeś coś nie tak złożone. Poniżej filmy z moich wydruków na Prusie i2 (z prętów M8) z silnikami na górze + pręty M8 jako napęd osi Z, z głowicami własnej produkcji i filamentem od jedynego producenta, czyli Plastspawu ;) Filmy mają 3-4 lata.








Są to przykładowe wydruki jakie znalazłem. Tych było dużo, dużo więcej, gdzie się drukowało "jakościowo".

Prawda jest taka, że napęd powinien być dobrze skonstruowany, śruby proste i przesuw bez oporów. Gdzie dasz silnik nie ma znaczenia.

Awatar użytkownika
chemik72
Posty: 426
Rejestracja: 19 kwie 2016, 19:37
Kontaktowanie:

Re: Test-Silniki osi "Z" na górze czy na dole?

Postautor: chemik72 » 01 lis 2016, 13:15

Wiesz może masz rację. Wynikło to z obserwacji zachowywania się samego sprzęgła aluminiowego i stolika.
Jak silnik jest na górze to sprzęgło jest lekko "rozciągnięte" podczas opuszczania lub podciągania stolik drżał. A i w takim przypadku oś silnika się nie styka ze śruba z wiadomych przyczyn skoro rozciąga sprzęgło pod ciężarem.
Ostatni test z próbą zlikwidowania całkowicie przerwy między osią silnika a śrubą przyniósł zamierzony efekt. Nic więcej przy tej próbie nie zrobiłem poza poluzowaniem śrub kontrujących na sprzęgle a śruba już sama się opuściła do osi silnika.
Całkowita poprawa nastąpiła właśnie chyba z powodu "zablokowania sprzęgła".
W prusach faktycznie może ten efekt nie występuje aż taki duży ze względu na 2 rozstawione silniki . W przypadku mojej konstrukcji mam jeden silnik na środku z zawieszonym stolikiem o długości 280mm! na prowadnicach 10mm i śrubie 8.
W prusie natomiast już jakiś czas temu zlikwidowałem podobny efekt pozbywając się przerwy między osią silnika a śrubą dając gumowy dystans.
Po głębszym przemyśleniu i skojarzeniu faktów to bardziej chyba chodzi o "zablokowanie" sprzęgła. (temat w tym przypadku źle nazwany :oops: )
Krzysztof i tu nasuwa mi się pytanie po twojej wypowiedzi "jakie były sprzęgła w Twoich" ? bo może to ma główne znaczenie dla czego efekt końcowy wyszedł w miarę poprawny w dwóch moich przypadkach.
PRUSA i3 ACRYLIC-MGN/SAIZEX 3D MINI/BLIXET B40
W budowie:DRUKARKA SAIZEX3D30%/FREZARKA PROXXON MF70-TDI95%
ObrazekObrazek ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
olo2000pm
Posty: 1330
Rejestracja: 19 kwie 2016, 19:03
Kontaktowanie:

Re: Test-Silniki osi "Z" na górze czy na dole?

Postautor: olo2000pm » 01 lis 2016, 13:31

Pozwolę się wtrącić, o ile dobrze pamiętam Krzysztof drukuje sprzęgła. Mamy w firmie jedną z pierwszych jego drukarek.
Osobiście zdecydowałem się na sztywne sprzęgła, nie drukowane tylko kupione ale to bez znaczenia właśnie dlatego, że widziałem w jego konstrukcjach sztywne mocowanie prętów w osi Z :)
Na jakość wydruków nie mogę narzekać...

https://pl.aliexpress.com/item/1pcs-bla ... yId=146901

Awatar użytkownika
Printed4U
Posty: 180
Rejestracja: 29 kwie 2016, 8:02
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Test-Silniki osi "Z" na górze czy na dole?

Postautor: Printed4U » 01 lis 2016, 13:35

Przede wszystkim wydaje mi się, że w przypadku silnika u góry i wiszenia całej osi na elastycznym sprzęgle to nie ma możliwości uzyskania lepszego rezultatu. Albo ułożyskować śrubę przy przy sprzęgle i skręcić śrubami, albo jak koledzy piszą sztywne sprzęgło :OK:

Garreth
Posty: 974
Rejestracja: 20 kwie 2016, 6:59
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Re: RE: Re: Test-Silniki osi "Z" na górze czy na dole?

Postautor: Garreth » 01 lis 2016, 14:23

Printed4U pisze:Przede wszystkim wydaje mi się, że w przypadku silnika u góry i wiszenia całej osi na elastycznym sprzęgle to nie ma możliwości uzyskania lepszego rezultatu. Albo ułożyskować śrubę przy przy sprzęgle i skręcić śrubami, albo jak koledzy piszą sztywne sprzęgło :OK:

A waly silnikow nie maja na tyle duzych luzow, zeby tez wytwarzać taki efekt? Jak dla mnie sruba Zki powinna byc zamocowana w lozyskach na sztywno.

Awatar użytkownika
Printed4U
Posty: 180
Rejestracja: 29 kwie 2016, 8:02
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Test-Silniki osi "Z" na górze czy na dole?

Postautor: Printed4U » 01 lis 2016, 14:51

Wał silnika krokowego, przynajmniej takie jak ja posiadałem/posiadam ma luz ale tylko w jednym kierunku, możesz ośkę wcisnąć do silnika ale luzów w przeciwnym nie mają. Jeśli kiedykolwiek rozkręcałeś silnik to na pewno widziałeś małą okrągłą blaszkę pofalowaną na tyle osi silnika, która dociska wirnik silnika do jego czoła.
Pzdr

Awatar użytkownika
Artu
Posty: 1223
Rejestracja: 19 kwie 2016, 16:44
Lokalizacja: Winnica k/Pułtuska
Kontaktowanie:

Re: Test-Silniki osi "Z" na górze czy na dole?

Postautor: Artu » 01 lis 2016, 15:06

W silnikach które ostatnio kupiłem nie ma żadnej "podkładki" i oś jest sztywna w obu kierunkach :mrgreen:

201611011354_crop.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam, Artur
# Mendel90 - wreszcie drukuje tak jak ja chcę :OK: # Delta under construction... 8-)
Moje wypociny na Thingiverse :oops:

Awatar użytkownika
Krzysztof
Administrator
Posty: 2780
Rejestracja: 19 kwie 2016, 14:03
Lokalizacja: Darłowo
Kontaktowanie:

Re: Test-Silniki osi "Z" na górze czy na dole?

Postautor: Krzysztof » 01 lis 2016, 15:42

Ogólnie rzecz biorąc wieszanie całej osi na wale silnika to bardzo zły pomysł. Przyjęło się tak robić, bo to najtańsze z możliwych rozwiązań. Podparta z obu stron śruba napędowa + silnik to najlepsze rozwiązanie (no i nie ma różnicy gdzie się ten silnik umieści).

Jedna z moich wariacji napęd - w pierwszym prototypie Profabb Gate (nigdy nie wszedł do produkcji). Tu śruby (szkoda że zwykłe metryczne) były podparte obustronnie, napęd realizowany był z jednej strony przez pasek napędowy a śruby między sobą były połączone również na sztywno paskiem.



Awatar użytkownika
MosfetN
Posty: 148
Rejestracja: 13 cze 2016, 21:49
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Test-Silniki osi "Z" na górze czy na dole?

Postautor: MosfetN » 01 lis 2016, 17:13

Nie powinno się wieszać całego ciężaru danej osi na wałach silników krokowych (obciążenia wzdłużne powodują wciskanie wału wraz z rotorem do środka silnika) . Dodając sprzęgła aluminiowe które są kolejnymi sprężynami pogarszamy sprawę. Sprzęgła takie można stosować gdy silnik ma przekazywać jedynie ruch obrotowy (śruba pociągowa podparta z obu stron łożyskami tocznymi oraz wzdłużnymi). Jeśli już mocować bezpośrednio do osi silnika to na sztywno tak jak w Gate LE : http://www.thingiverse.com/thing:158781 . Wiadomo można zrobić tanio albo dobrze :D
[EN] ---> https://bytechlab.com/ |||| [PL] ---> https://bytechlab.com/pl/
Aktualne drukarki:
- RAPTOR XLS 360


Wróć do „Testy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość