Programowany, uniwersalny moduł zapłonowy

Projekty Arduino i pochodne
Awatar użytkownika
Krzysztof
Administrator
Posty: 2860
Rejestracja: 19 kwie 2016, 14:03
Lokalizacja: Darłowo
Kontaktowanie:

Programowany, uniwersalny moduł zapłonowy

Postautor: Krzysztof » 10 paź 2016, 19:24

Poszukuje prostego rozwiązania na bazie Arduino, za pomocą którego będzie można realizować zapłon w silniku 2-suwowym. Problem w tym, że silnik kręci się do 6-7k obrotów.
Znalazłem bardzo fajne, ale rozbudowane ustrojstwo, które zwie się Speeduino (ciekawy projekt, ciekawe forum, są PCB na sprzedaż), ale mi potrzebny tylko moduł samego zapłonu i prawdę mówiąc tylko to.
Czy ktoś się z takim projektem spotkał?
Temat zapodał mi znajomy, który grzebie w silnikach skuterów wodnych i silnikach zaburtowych - ma jakieś 2 sztuki, stare, do których nie może znaleźć odpowiedniego modułu i takie ustrojstwo by mu bardzo pomogło.

login55555
Posty: 5
Rejestracja: 02 lip 2016, 21:25
Kontaktowanie:

Re: Programowany, uniwersalny moduł zapłonowy

Postautor: login55555 » 10 paź 2016, 19:37

Jeżeli to ma tylko działać (jeżeli dobrze zrozumiałem) to po co uC?
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2611961.html

Oskar
Posty: 337
Rejestracja: 19 kwie 2016, 17:26
Kontaktowanie:

Re: Programowany, uniwersalny moduł zapłonowy

Postautor: Oskar » 10 paź 2016, 19:41

O mój temat :LOL: ja szukałem gotowca ale 4-suw i sam sterownik około 1500 euro kosztuje (od 2 do 8 cylindrów) (link: http://www.altronic-llc.com/pdf/catalogs/AIS-C-3-12.pdf)

A miałem poszukać czegoś DIY ale jakoś temat przeniosłem w czasie z obawy o koszty :LOL: Dodam, że potrzebowałem do przeróbki diesla na gaz :lol:

Awatar użytkownika
Krzysztof
Administrator
Posty: 2860
Rejestracja: 19 kwie 2016, 14:03
Lokalizacja: Darłowo
Kontaktowanie:

Re: Programowany, uniwersalny moduł zapłonowy

Postautor: Krzysztof » 10 paź 2016, 20:36

login55555 pisze:Jeżeli to ma tylko działać (jeżeli dobrze zrozumiałem) to po co uC?
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2611961.html

Raz są 2, czasami 3 cylindry, różne obroty itp - ponoć bardzo ciężko dobrać coś z gotowych rozwiązań (testował różne, nawet tego samego producenta).

Oskar, zobacz na ten Opensource
http://speeduino.com/wiki/index.php/Speeduino


Wrzucam to co jeszcze znalazłem (czyli tranzystory wykonawcze)
http://www.onsemi.com/pub_link/Collater ... 201N-D.PDF
Ignition_IGBT_3_large.gif


Zestaw dla 1 cylindra
http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

kaloria
Posty: 7
Rejestracja: 13 paź 2016, 13:41
Kontaktowanie:

Re: Programowany, uniwersalny moduł zapłonowy

Postautor: kaloria » 13 paź 2016, 15:20

Krzysztof pisze:Poszukuje prostego rozwiązania na bazie Arduino

zły wybór, może raczej nie najlepszy. I tak _______będziesz_____zmuszony_______ do zaprogramowania całości przez ISP, no chyba że nie masz przeciwwskazań na to aby po przypadkowym zduszeniu silnika, po wyłączeniu i włączeniu czekać ~10s aż bootloader puści całość dalej.

, za pomocą którego będzie można realizować zapłon w silniku 2-suwowym. Problem w tym, że silnik kręci się do 6-7k obrotów.

Bez znaczenia czy 2T czy 4T. Obroty również* nie powinny być problemem.[/quote]

Co jest istotne - jakiego typu był zapłon? Czy przerywaczowy, jak w samochodach z przed nastaniem wtrysków, czy może już CDI, tzn przez rozładowanie kondensatora. Od tego co tam jest w silniku należy zacząć. Również przydatne informacje to skok tłoka, aby można było ustawić max rpm wynikające ze średniej prędkości tłoka.

Jeśli masz obawy co do tego co widzisz na filmiju to całkiem słusznie. Przy 8-bit uC zanim się napisze program, to należy trochę pomyśleć wcześniej, a wtedy na bohomazy w stylu _kąt_ wyprzedzania zapłonu nie ma miejsca. Kąt to archaiczny, analogowy sposób ustawienia odpowiedniego czasu wyprzedzenia zapłonu.

Całość jest prosta.
uC od zapłonu zajmuje się tylko nim. Może również zmieniać czas z zależności od obciążenia. Niestety na wysokich obrotach liczy się takty, czy wyrobi, dlatego nic inne nie może robić. Tu wystarczy najprostsza ATmega.
Badaniem środowiska zajmuje się drugi uC, i tu bez problemu może być coś z ...duino. Na podstawie tego co wybada dobiera czas wyprzedzenia zapłonu i porównuje go do jednej z 16 "map", a następnie przesyła równolegle do uC zajmującego się zapłonem.

Jako tranzystor wykonawczy w TCI wystarczy IRF840, do tego ta rodzinka jest. Przy CDI konieczny tyrystor, ale bez przesady, bo dużych prądów on nie musi przewodzić, napięcia 400V+.

mcexperts
Posty: 609
Rejestracja: 19 kwie 2016, 18:40
Kontaktowanie:

Re: Programowany, uniwersalny moduł zapłonowy

Postautor: mcexperts » 13 paź 2016, 21:22

Osobiscie polecam modul zaplonowy cdi z hobbykinga, oryginalnie byl z jakims benzynowym wiekszym silnikiem ale ten sie wzial i zepsul ;) bez oleju, a modul zostal.

Moze byc do dwusuwu, czterosuwu i 2 lub 4 cylindry. Kwestia ilosci pol na wale do wyzwalania.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk


kaloria
Posty: 7
Rejestracja: 13 paź 2016, 13:41
Kontaktowanie:

Re: Programowany, uniwersalny moduł zapłonowy

Postautor: kaloria » 14 paź 2016, 10:35

Jeśli możesz zwykły CDI podłączyć, to naprawdę bez znaczenia jaki. Moduły są proste do bólu. Wymyślają nazwy sport, supersport i im podobne, aby ktoś był wstanie wyłożyć na kolorowe naklejki więcej kasy. To nic nie daje, bo za cały rozrząd odpowiada koło magnesowe. Podczas pracy najpierw jest cewka ładująca kondensator, a dalej cewka sygnałowa wyzwalająca tyrystor. Rozwiązanie bardzo proste, a przez prostote nieśmiertelne. Wadą takiego rozwiązania jest wąski urzytecznych obrotów. Motorynki i czy 125ki na CG125 mają przez to użyteczny zakres obrotów 5-8krpm. Na dole zapłon jest za mocno wyprzedzony, przez co tylko "dobrze" pracuje na ubogich mieszankach. Od dołu zakres jest tylko do przekręcenia w użyteczny zakres od 5krpm. Góra jest ograniczona głównie zbyt dużym opóźnieniem zapłonu.

Obrazek

Na tym rysunku, jeśli zamieni się wyłącznik tyrystorem jest praktycznie schematem tych wszytkich modułów od motorynek. Nieważne skąd i z jakim naklejkami. O pracy decyduje koło magnesowe.

Jedyne mi znane silniki która mają bardzo duży problem ze zmianą CDI na procesorowe CDI, to silniki kosiarek i innych maszyn ogrodniczych. Tam cewka ładująca kondensator, jak i nadająca impulsy znajduje się na jednym wspólnym rdzeniu w kształcie litery C.

mcexperts
Posty: 609
Rejestracja: 19 kwie 2016, 18:40
Kontaktowanie:

Re: Programowany, uniwersalny moduł zapłonowy

Postautor: mcexperts » 14 paź 2016, 11:05

Te z hobbykinga kreca do nastu tysiecy, wyzwalane sa magnesem lub transoptorem, i maja jakis procesor :)
Wiec tak calkiem proste nie sa.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Awatar użytkownika
Artu
Posty: 1236
Rejestracja: 19 kwie 2016, 16:44
Lokalizacja: Winnica k/Pułtuska
Kontaktowanie:

Re: Programowany, uniwersalny moduł zapłonowy

Postautor: Artu » 14 paź 2016, 11:12

mcexperts pisze:Te z hobbykinga...

Znaczy się na przykład coś takiego Replacement Complete Ignition Set for Single Cylinder Gas Engines (EU Warehouse)] :roll:
Tylko on jest "programowalny" za pomocą Gas Engine CDI Ignition Test and Timing Setup Tool - Includes Crankshaft Degree Wheel :mrgreen:
Pozdrawiam, Artur
# Mendel90 - wreszcie drukuje tak jak ja chcę :OK: # Delta under construction... 8-)
Moje wypociny na Thingiverse :oops:


Wróć do „Arduino”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości